مقایسه پیانو clp با ydp

مقایسه پیانوهای دیجیتال CLP و YDP

حتی افرادی که با دنیای ساز و موسیقی غریبه‌اند، می‌دانند که یاماها یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مارک‌های پیانو در جهان است. هیچ نوازنده‌ای را پیدا نمی‌کنید که دوست نداشته باشد یک پیانو یاماها در اختیار داشته باشد؛ زیرا با چشمانی بسته هم از کیفیت و عملکرد فوق‌العاده آن اطمینان دارد. پیانوهای دیجیتال این برند در سری‌های مختلفی تولید می‌شوند که معروف‌ترین آن‌ها CLP و YDP هستند.

از جمله رایج‌ترین سوالاتی که در هنگام انتخاب یک پیانو دیجیتال پرسیده می‌شود، این است که بالاخره مدل‌های clp (Clavinova) بهتر هستند یا ydp (Arius)؟ واقعیت این است که پیش از هرچیز باید نیازهای خود را در نظر بگیرید؛ زیرا هر دو مدل، از بهترین سری‌های پیانو دیجیتال یاماها به شمار می‌روند.

در این مقاله به مقایسه پیانو clp با ydp یاماها می‌پردازیم. اگر می‌خواهید در خصوص انتخاب یکی از این دو مدل تصمیم‌گیری کنید، بهتر است با تفاوت‌های آنان آشنا باشید.

پیانوهای دیجیتال سری YDP یاماها

پیانوی دیجیتال Yamaha Arius یا به اصطلاح ydp یک انتخاب عالی برای دانشجویان و کسانی است که به دنبال یک پیانوی اقتصادی هستند. سری Arius از پیانوهای دیجیتال یاماها، تمامی ملزومات مورد نیاز برای تمرین نوازندگان مبتدی را دارد، بدون اینکه از قیمت‌ بالای پیانوهای سنتی برخوردار باشد.

ویژگی جذاب‌تر مدل‌های آریوس این است که کمپانی یاماها به‌طور منظم این سری را ارتقا داده و امکانات جدیدی را که قبلاً منحصر به پیانوهای دیجیتال Clavinova بود، به آن اضافه می‌کند. این ارتقای امکانات تقریباً هر سه سال یکبار صورت می‌گیرد که باعث شده مدل‌های Arius به طرز شگفت‌انگیزی کیفیت بالای خود را حفظ کنند.

پیانوهای دیجیتال سری CLP یاماها

پیانوهای دیجیتال سری CLP یاماها

با هدف ایجاد تجربه‌ای مشابه پیانوهای آکوستیک در یک مدل دیجیتال، سری Clavinova یا به اصطلاح clp از برند یاماها، ساختاری اصیل و با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد. پیانوهای دیجیتال مدل‌های کلاوینووا به افرادی که عاشق صدای آکوستیک پیانو هستند اجازه می‌دهد تا با صرف هزینه‌های بسیار کمتر، به تجربه‌ای بسیار نزدیک به آن دست پیدا کنند.

پیانوهای Yamaha Clavinova با فناوری پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که حس و حال یک پیانوی سنتی را بازآفرینی می‌کند. این‌ها در واقع نسخه‌ای مدرن از یک پیانو کلاسیک قدیمی هستند، که حس و حال،کیفیت و طراحی‌ بهتری نسبت به سری‌های Arius دارند.

تفاوت‌های کلیدی پیانو clp با ydp

حال که به شناخت اولیه از پیانوهای Clavinova وArius  دست پیدا کردید، وقت آن می‌رسد که به درک عمیق‌تری از تفاوت‌های این دو مدل برسید. برای کمک به انتخاب بهترین پیانو دیجیتال متناسب با نیازها و شرایط خود، در زیر به به تمام مواردی که در هنگام مقایسه پیانو clp با ydp باید در نظر بگیرید اشاره می‌کنیم:

مقایسه پیانو clp با ydp  از نظرعملکرد

مقایسه پیانو clp با ydp  از نظرعملکرد

وقتی صحبت از عملکرد کلیدها یا اکشن پیانو به میان می‌آید، منظور احساسی است که هنگام لمس، فشار دادن و بازگشت به موقعیت اولیه روی انگشتان شما ایجاد می‌کنند. از این منظر تفاوت قابل‌توجهی بین مدل‌های Clavinova و Arius یاماها وجود دارد.

به عنوان مثال، مدل پایه سری  Clavinova، یعنی پیانو  CLP 625 دارای مکانیسم چکشی درجه‌بندی شده‌ای است که بیشتر شبیه یک پیانوی آکوستیک عمل می‌کند تا یک مدل دیجیتال. این در حالی است که هیچ کدام از مدل‌های سری Arius  این قابلیت را ندارند. علاوه بر این، در مدل‌های پیشرفته‌تر سری Clavinova مانند مدل CLP 625، مکانیسم Natural Wood X هم به کار رفته که از چوب واقعی برای ساخت کلاویه‌ها استفاده می‌کند و باعث نزدیک‌تر شدن آن به پیانوهای کلاسیک می‌گردد.

البته  پیانوهای دیجیتال هر دو سری Arius و Clavinova دارای کلیدهای وزن‌دار و سنگین هستند اما یک نوازنده با تجربه حتماً به تفاوت‌های ظریف آن دو پی خواهد برد. برای کسانی که به طور جدی و حرفه‌ای نوازندگی پیانو می‌کنند، عملکرد ساز باید تا حد ممکن واقعی (مکانیکی) باشد تا بتواند تمام احساسات مورد نظر نوازنده را به خوبی بازتاب دهد. جالب اینکه در میان مدل‌های دیجیتال یاماها، تنها سری CLP به این سطح نزدیک می‌شوند.

بنابراین، برای کسانی که به دنبال حسی واقعی‌تر از یک پیانوی آکوستیک هستند، سری CLP، مخصوصاً مدل CLP 645  بهترین انتخاب است. در مقام مقایسه، برخی از مدل‌های ارزان‌تر سری YDP  یاماها، حتی با کلیدهای پلاستیکی ساخته می‌شوند.

مقایسه پیانو clp با ydp  از نظر کیفیت صدا

موتور صوتی موجود در پیانوهای CLP به‌طور قابل‌توجهی با پیانوهای YDP متفاوت است. در تمامی پیانوهای CLP یاماها، صداهای مرجع دستگاه (صدایی که در هنگام فشار دادن کلیدها از بلندگو پخش می‌شود)،  از دو کنسرت گرند پیانو برجسته، یعنی Yamaha CFX و Bosendorfer Imperial، ضبظ شده‌اند.

در مقابل، پیانوهای YDP از موتور صوتی “Pure CF” بهره می‌برند که صداهای مرجع آن‌ها از کنسرت گرند پیانو Yamaha CFIII ضبط شده است. بنابراین، تفاوت صدا بین CLP و YDP کاملاً محسوس خواهد بود؛ مدل‌های کلاوینووا صدایی واقعاً اصیل و طبیعی دارند، در حالی که مدل‌های آریوس برای نوازندگان مبتدی، صدایی مناسب و خوب ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، مدل‌های Clavinova‌ به فناوری مدل‌سازی تشدید مجازی (Virtual Resonance Modeling) مجهز هستند. این تکنولوژی که در مدل‌های CLP 635 و بالاتر موجود است، فرآیند تشدید مکانیکی یک پیانوی آکوستیک را به‌طور دیجیتال بازسازی می‌کند، که نتیجه آن ارائه صدایی طبیعی‌تر و غنی‌تر است.

البته این‌ موارد تمام تفاوت‌ها در مقایسه پیانو clp با ydp نیستند، بلکه می‌توان به فرق‌های دیگری از جمله فرآیند تولید صدا، تقویت‌کننده‌ها، کیفیت بلندگوها و قابلیت ضبط نیز اشاره کرد. بیایید این موارد را در زیر بررسی کنیم:

  • تولید صدا: مدل‌های Clavinova یاماها قابلیت‌هایی مانند نمونه‌برداری دو گوشی، نمونه‌برداری از صدای کلید هنگام رها شدن و یک فرایند رهاسازی صاف و شفاف داشته باشد که نتیجه آن تولید صدایی بسیار واقعی‌تر است.
  • تقویت‌کننده‌ها و بلندگوها: سیستم‌های تقویت‌کننده (آمپلی‌فایر) و بلندگوها در سری‌های Arius و Clavinova در مدل‌های پایه تقریباً مشابه هم هستند. اما نسخه‌های پیشرفته‌تر سری CLP، تقویت‌کننده‌ها و بلندگوهای بسیار قوی‌تری دارند. به عنوان مثال، مدل YDP-S54 دارای 2 آمپلی‌فایر 20 واتی و 2 بلندگوی 12 سانتی‌متری است، در حالی که مدل CLP-645 از 2 آمپلی‌فایر 25 واتی و 2 بلندگو (یکی 16 و دیگری 8 سانتی‌متری) بهره می‌برد. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که پیانوهای دیجیتال سری کلاوینووا صدایی قوی‌تر و با کیفیت‌تر ارائه دهند.
  • قابلیت ضبط صدا: در هر دو سری Arius و Clavinova ياماها می‌توانید موسیقی‌هایی که می‌نوازید را ضبط و بعداً پخش کنید. این ویژگی برای دانش‌آموزانی که در حال یادگیری و تمرین قطعات جدید هستند بسیار مفید است. با این حال، مدل‌های سری Arius فقط می‌توانند یک قطعه موسیقی را در یک زمان واحد ذخیره و پخش کنند؛ بنابراین هنگامی که به قطعه بعدی می‌روید، باید قطعه قبلی را حذف نمایید. در مقابل، پیانوهای سری Clavinova، از مدلCLP-635 به بالا، می‌توانند تا 250 آهنگ نواخته شده را ضبط کرده و به انتخاب کاربر پخش کنند.

گرچه برخی‌ از تفاوت‌های صدایی ظریف میان پیانوهای این دو مدل، برای گوش‌های ناآزموده چندان قابل تشخیص نیستند، اما سری Clavinova برای کسانی که به دنبال یادگیری جدی پیانو هستند، بهترین انتخاب خواهد بود زیرا صدایی بسیار مشابه با پیانوی آکوستیک واقعی ارائه می‌دهند.

مقایسه پیانو clp با ydp از نظر امکانات

مقایسه پیانو clp با ydp از نظر امکانات

پیانوهای دیجیتال سری clp و ydp از نظر امکانات نیز تفاوت‌هایی با یکدیگری دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می کنیم:

تفاوت در رابط کاربری

در مقایسه رابط کاربری مدل‌های CLP و YDP، باید بگوییم که Clavinova گزینه‌های پویاتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالی که سری آریوس از سیستم “دکمه‌های ترکیبی” استفاده می‌کند، سری کلاوینووا (از مدل CLP-635 به بالا) دارای یک صفحه نمایش LCD و رابط کاربری آسان‌تری هستند.

تفاوت در اتصالات

مدل‌های YDP-143، YDP-163 و CLP-625 همگی دارای دو جک هدفون و اتصالات USB هستند، اما مدلCLP-635 و بالاتر امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند که شامل دو جک هدفون، اتصالات MIDI، ورودی و خروجی AUX، و USB به دستگاه و میزبان بیرونی (‌آمپلی‌فایر جداگانه) است.

تفاوت در وزن

با بالا رفتن مدل در هر دو سری‌ Arius و Clavinova، پیانو سنگین‌تر می‌شود. به عنوان مثال، پیانو دیجیتال YDP-144 حدود 84 پوند وزن دارد، در حالی که سنگینی CLP-645 معادل 132 پوند. اصولاً مدل‌های CLP به خاطر جزئیات و امکانات بیشتر، سنگین‌تر از مدل‌های ydp هستند.

مقایسه پیانو CLP با YDP از نظر قیمت

با توجه به تمام اختلافاتی که در عملکرد، کیفیت صدا و امکانات بین این دو مدل از پیانو وجود دارد، قطعا قیمت آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. طبیعی است که پیانوهای سری CLP یاماها از جمله مدل‌های پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر بوده و از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

نکته بعدی اینکه هرچقدر مدل پیانو در هر دو سری CLP و YDP بالاتر می‌رود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا نسخه‌های جدید امکانات پیشرفته‌تری دارند و باکیفیت‌تر هستند.

البته پایین‌تر بودن قیمت سری آریوس یاماها به معنی بی‌کیفیت بودن این دستگاه‌ها نیست؛ چرا که در مقایسه با خیلی از پیانوهای دیجیتال برندهای دیگر، هنوز هم بهتر و مرغوب تر هستند. با این وجود برای اغلب افرادی که در امر نوازندگی مبتدی هستند و فعلاً قصد دارند فقط تمرین کنند و نوت‌ها را بیاموزند، مدل‌های YDP می‌توانند انتخاب بهتر و اقتصادی‌تری باشند.

و در نهایت…

در هنگام انتخاب بین پیانوی دیجیتال سری CLP و YDP یاماها، باید نیازها و سطح مهارت‌های خود را در نظر بگیرید. اگر یک فرد مبتدی هستید، بهتر است سراغ گزینه‌های اقتصادی‌تر بروید که در این صورت مدل‌های آریوس گزینه بهتری برای شما هستند. هرچند اگر یک نوازنده حرفه‌ای هستید  و به هر دلیل امکان استفاده از پیانوهای آکوستیک را ندارید، مدل‌های CLP گزینه‌ای ایده‌آل برای شما خواهند بود.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به مقایسه پیانو CLP با YDP بپردازیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

iwlseo
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *